donderdag 13 juni 2019

Google verandert de zoekresultaten

Google verandert de zoekresultaten

Terwijl je vroeger nog een papieren telefoongids en gouden gids op het schap had liggen, gebruikt iedereen nu al jarenlang alleen nog maar zoekmachines op internet om iets op te zoeken. Voor bedrijven zijn de resultaten in die zoekmachines van levensbelang. De allergrootste en meest gebruikte is Google. Er is inmiddels een enorme markt ontstaan van bedrijven, die zich (zeggen te) specialiseren in positieverbetering in zoekmachines. De veel gebruikte kreet “wij zorgen ervoor, dat u op de 1e pagina in Google verschijnt”, kan dan ook zelden of nooit worden waargemaakt.
Dat dit niet kan heeft verschillende oorzaken. Allereerst is daar het enorme aantal resultaten dat op vrijwel elke zoekopdracht verschijnt en waarvan er maar 10 op de 1e pagina kunnen staan. Ten tweede is de zoekmachine van Google inmiddels zo slim geworden, dat ze direct in de gaten heeft, als er wordt geprobeerd om de regels te omzeilen. Google verandert nu de zoekresultaten en geeft bovendien voorrang aan snelle mobiele websites.

Ads

Google is gratis voor gebruikers die zoeken en voor bedrijven, die hun pagina’s in Google willen laten zien. Maar omdat iedereen op de 1e pagina wil staan en dat niet mogelijk is, heeft Google Ads (voorheen Adwords) uitgevonden. Via deze onvolprezen melkkoe stromen dagelijks miljoenen, zo niet miljarden euro’s richting de bankrekening van Google. Ads is een advertentieprogramma, waarmee een plekje in de resultaten kan worden gekocht. Dit gebeurt via het bieden op een bepaalde positie. Hoe hoger er wordt geboden hoe groter de kans is om hoog in de resultaten te komen. Elke keer als er dan op zo’n link wordt geklikt, worden de kosten daarvoor door Google aan het bedrijf doorberekend.
De hoogte van het bod wordt bepaald door de populariteit van het zoekwoord. Wilt u bijvoorbeeld met het woord “hotel” bovenaan de 1e pagina komen, dan zal een zeer hoog bod daarvoor nodig zijn. Om ervoor te zorgen, dat een bedrijf aan het einde van de maand niet direct het faillissement moet aanvragen, moet ook een maximaal te besteden bedrag per dag worden opgegeven.
Maar ja, stel dat u voor een bepaald woord € 5,00 biedt en uw dagbudget is € 50,00, dan is dit budget na 10 kliks al op. En dan mag u nog blij zijn als er van die 10 kliks daadwerkelijk 1 geïnteresseerde koper overblijft. Met een dagbudget van € 50,00 is een bedrijf op jaarbasis dus € 18.250,00 kwijt voor slechts 1 zoekwoord. Voor kleinere bedrijven is dit uiteraard totaal onhaalbaar. Bedrijven als Bol.com en Coolblue besteden miljoenen euro’s aan Google Ads.

Andere zoekresultaten

Als er nu een zoekwoord wordt ingegeven in Google is de kans groot dat de bovenste zoekresultaten naar verschillende pagina’s van dezelfde website leiden. Omdat Google de zoekmachine voor iedereen en elk bedrijf wil zijn, onderneemt het nu stappen om dat te veranderen en belooft het dat de zoekresultaten diverser zullen worden.
Gebruikers zouden niet langer “meer dan twee aanbiedingen van dezelfde site in onze topresultaten moeten zien”, zei Google afgelopen week. De aanpassing wordt gezien als een mogelijkheid voor mensen om meer verschillende bronnen bovenaan een standaard Google-zoekopdracht te zien.
Meerdere zoekresultaten van dezelfde website kunnen verwarring creëren voor gebruikers, omdat het vaak moeilijk is om te onderscheiden welke pagina de beste is om de oorspronkelijke zoekopdracht in te vullen. Het kan bijzonder onbehulpzaam zijn wanneer een volledig domein de eerste pagina met zoekresultaten domineert.
Met deze nieuwe aanpak biedt Google andere bronnen een kans om de top te bereiken en de aandacht van zoekgebruikers te trekken. Het is ook een kans voor mensen om de informatie die ze ontvangen beter te evalueren als ze een controversieel onderwerp doorzoeken. Er zijn wel uitzonderingen voor websites met een sterke expertise over een bepaald onderwerp. “We kunnen er nog steeds meer dan twee laten zien in gevallen waarin onze systemen bepalen dat het vooral relevant is om dit voor een bepaalde zoekopdracht te doen,” zegt Google. (Oorspronkelijk bericht: Fortune)

Vertaler

Aabévé Vertaalbureau heeft voor vrijwel elke talencombinatie een vertaler beschikbaar. Voor de populaire talen zijn er uiteraard meerdere vertalers om uw documenten te vertalen en daarmede de levertijd zo kort mogelijk te houden. Voor de West-Europese talen, de meeste Oost-Europese talen, alsmede Arabisch, Chinees, Indonesisch en Japans kunnen we ook een beëdigd vertaler voor u inschakelen.

Aantal woorden

Een vertaler kan afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het document, gemiddeld zo’n 2.000 woorden per dag vertalen. Daarmede heeft u direct een indicatie van de levertijd. Als een document 10.000 woorden bevat zal de levertijd minimaal 5 werkdagen bedragen. We hebben het hier bewust over “minimaal”, omdat in de meest gunstige situatie voor u als opdrachtgever een vertaler direct aan de vertaling kan beginnen. Vrijwel altijd zijn vertalers al met opdrachten bezig en moeten die eerst worden afgemaakt, alvorens met een nieuwe vertaling te kunnen beginnen.
We proberen u echter wel zoveel mogelijk tegemoet te komen en altijd naar een oplossing te zoeken, die overeenstemt met uw wensen. Het verschuiven van opdrachten, die minder urgent zijn, kan daarvan een onderdeel zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten