vrijdag 4 oktober 2019

Welke talen zijn belangrijk voor een website?

Welke talen zijn belangrijk voor een website?

Hoe kunt u uw zakelijke kansen op de buitenlandse markten benutten? Het antwoord op die vraag zal grotendeels worden bepaald door technologische en budgettaire mogelijkheden. En welke talen zijn belangrijk voor een website?
Volgens de Globalization Report Card van Research and Market 2018 is het gemiddelde aantal talen, dat wordt gebruikt door de 150 beste wereldwijde websites momenteel 32. Het gemiddelde bedrijf zal echter kunnen volstaan met heel wat minder talen.

De kostenimplicaties voor een vertaling

Het is duidelijk dat kosten een belangrijke factor zullen zijn. En hoe meer talen u kiest, hoe hoger de kosten. De tarieven zijn niet voor elke taal hetzelfde. De woordprijzen voor bijvoorbeeld Arabisch, Chinees en Hebreeuws liggen hoger dan de woordprijzen voor West-Europese talen. Dit komt omdat deze talen moeilijker zijn en omdat er minder vertalers voor beschikbaar zijn.

De technologische implicaties voor een vertaling

Het is erg belangrijk om te kijken naar de techniek van uw website. Arabisch en Hebreeuws worden bijvoorbeeld van rechts naar links geschreven en dat heeft behoorlijke impact op de lay-out van uw pagina’s (bijvoorbeeld met het plaatsen van afbeeldingen). Daarnaast moet u nagaan of uw content managementsysteem deze talen ondersteunt.
Om bezoekers naar uw buitenlandse websites te trekken, kunt u verschillende opties gebruiken.
  • Een afzonderlijk landdomein voor elke taal, dus bijvoorbeeld naast www.websitenaam.nl ook www.websitenaam.fr. Deze oplossing is voor de ranking de beste. Elk domein zal in de betreffende taal een eigen autoriteit gaan opbouwen.
  • subdomeinen gebruiken, waarbij u één hoofddomein heeft, bijvoorbeeld www.websitenaam.com en de landen een subdomein krijgen in de vorm van fr.websitenaam.com. Voor de ranking van uw website is dit helaas niet de beste oplossing. Elk subdomein gaat een eigen waarde opbouwen en het hoofddomein profiteert daar nauwelijks van.
  • Mappen onder het hoofddomein. Dit betekent dat een land onder een hoofddomein komt in de vorm van www.websitenaam.com/fr. Dit werkt overigens alleen bij .com, .org of .info domeinnamen. Bij de ranking wordt alle waarde van de mappen toegekend aan het hoofddomein.

Welk onderzoek ondersteunt uw besluitvorming?

Voordat u beslist welke talen het beste zijn voor uw bedrijf, moet u meer te weten komen over uw klanten en concurrenten. Vier belangrijke vragen daarbij zijn dan:
  1. Uit welke landen ontvangt uw website al bezoekers? Welke taal spreken ze? Een analysetool (zoals Google Analytics) kan u hierbij helpen.
  2. Waarom komen die bezoekers op uw website? Is uw product of dienst uniek of gaat het om de prijs?
  3. Is uw bedrijf er klaar voor om nieuwe markten te betreden?
  4. Wat doen uw concurrenten?

Internetgebruik

Volgens de Internationale Telecommunicatie-unie (ITU) van de VN had meer dan de helft (51%) van de wereldbevolking eind 2018 toegang tot internet. Het feit dat een land internetgebruikers heeft, betekent echter niet, dat zij ook over een behoorlijke koopkracht beschikken.
De landen met de meeste koopkracht zijn de Verenigde Staten, China, Japan, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Brazilië, Italië, India, Rusland, Canada, Australië, Zuid-Korea, Spanje, Mexico, Indonesië, Nederland, Turkije, Saudi-Arabië en Zwitserland.
Google Mijn Bedrijf-profiel ontwikkelen

Koopkracht

Twee keer per jaar rangschikt het Internationaal Monetaire Fonds landen op basis van hun koopkracht per persoon. Daarbij wordt rekening gehouden met de relatieve kosten van levensonderhoud en de inflatiepercentages van landen in vergelijking met de levensstandaard van de inwoners. Zoals u kunt zien in de onderstaande tabel staat Nederland hierin op de 14e plaats en wordt de top 10 gedomineerd door landen met een klein aantal inwoners.
1. Qatar – $ 128,702
2. Macau – $ 122,489
3. Luxemburg – $ 110,870
4. Singapore – $ 98,014
5. Ierland – $ 79,924
6. Brunei – $ 79.726
7. Noorwegen – $ 74,065
8. VAE  – $ 68,622
9. Kuwait – $ 66,673
10. Hong Kong  $ 64.533
11. Zwitserland  – $ 63,379
12. Verenigde Staten – $ 62,15
13. San Marino – $ 61,169
14. Nederland – $ 56,435
15. Saoedi-Arabië  – $ 55.559
16. IJsland – $ 54,121
17. Zweden – $ 53,077
18. Duitsland – $ 52.801
19. Taiwan – $ 52,304
20. Australië – $ 52,190

Nog enkele feiten voor de taalkeuze

  • Het aantal internetgebruikers in de Verenigde Staten en India is bijna gelijk aan het aantal gebruikers in China
  • Frans wordt gesproken in vijf (Luxemburg, Zwitserland, Canada, België en Frankrijk) van de top 29 landen
  • De internetpopulatie in Brazilië is bijna even groot als die van Japan, hoewel hun koopkracht een stuk minder is
  • Arabisch-sprekende landen domineren de top 10 qua inkomen

Aabévé Vertaalbureau

Bij Aabévé Vertaalbureau kunnen wij u helpen met het vertalen in vrijwel elke talencombinatie. We hebben een samenwerking met internationale partners, waardoor ook het vertalen naar meer “exotische” en minder voorkomende talen mogelijk is.
U kunt bij ons vertrouwen op meer dan 30 jaren ervaring, optimale service, heldere communicatie, uitsluitend ervaren en professionele vertalers, lage tarieven, snelle levering, kwaliteitsgarantie op alle vertalingen, ISO-gecertificeerd en een hoge klantenwaardering (via de onafhankelijke beoordelingssite Trustpilot).

Offerte aanvragen?

Wilt u een vrijblijvende offerte ontvangen? Dan kan op verschillende manieren:
  • maak gebruik van de aanvraagmodule aan de rechterzijde van deze pagina, of
  • mail ons het aantal woorden of de documenten, of
  • maak gebruik van ons WeTransfer-kanaal als de bestanden erg groot zijn
Als u een aanvraag per mail indient, verzoek we u om daarbij de talencombinatie, het onderwerp en al of niet beëdigd door te geven. We hebben voor de offerte ook het aantal woorden nodig. Als u die niet weet, kunt u de documenten toevoegen en tellen wij de woorden met onze speciale software.
Als u gebruik maakt van het WeTransfer-kanaal, dan ontvangen we graag ook een mail met de gegevens, die hiervoor staan vermeld.

Informatie

Heeft u vragen of wilt u eerst aanvullende informatie? Bel ons dan op 0900-333 03 03 of 0485-455279 of stuur ons een mail. Uw mail wordt binnen maximaal 30 minuten door ons beantwoord door een van onze account-managers. Wij helpen u graag.

Wellicht ook interessant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten