Ouderen weten vaak te weinig van digitale wereld
Mei is de nationale maand voor oudere Amerikanen en het thema van dit jaar is “Aansluiten, Maken en Bijdragen”. Bij één gebied dreigt dat oudere volwassenen die verbindingen niet kunnen maken: de digitale kloof.
Landelijk zegt een derde van de volwassenen van 65 jaar en ouder dat ze nooit internetten en de helft heeft geen internettoegang thuis. Van degenen die internet gebruiken, zegt bijna de helft dat ze de hulp van iemand anders nodig hebben om een nieuw digitaal apparaat op te zetten of te gebruiken.
Zelfs in San Francisco, de thuisbasis van technologische giganten als Twitter, Facebook en Google, heeft 40% van de ouderen geen basiskennis van digitale geletterdheid, en daarvan maakt meer dan de helft helemaal geen gebruik van internet.
Het beheersen van digitale technologie is een essentieel onderdeel geworden om deel te kunnen nemen aan de huidige samenleving. Als we oudere volwassenen geen toegang tot technologie bieden, sluiten we ze uit voor de samenleving. Daardoor wordt de toch al zorgwekkende trend van isolatie en eenzaamheid onder ouderen verder verslechterd.
Bezorgdheid
In tegenstelling tot de bezorgdheid over technologie, kan het aan de andere kant ook isolement opheffen. De communicatie die via een online verbinding mogelijk is, kan vooral waardevol zijn voor oudere volwassenen die thuis wonen. Vaak wonen familie of dierbaren ver weg en verliezen ze daardoor hun contacten.
Maar ouderen kunnen de online tools ook gebruiken om weer contact te maken met vrienden en familie via berichtenplatforms, videochat en sociale media, zelfs als ze fysiek niet meer kunnen worden bezocht.
Oudere volwassenen kunnen online ondersteuningsgroepen vinden voor mensen die hun medische situatie delen. En ze kunnen contact maken met de buitenwereld via nieuws, blogs, streamingplatforms en e-mail, zelfs als ze niet meer in staat zijn om zich zo gemakkelijk te verplaatsen als ze ooit konden.
Isolement
Vooral voor oudere volwassenen zijn de risico’s verbonden aan sociaal isolement ingrijpend. Eenzaamheid bij ouderen is in verband gebracht met depressie, hart- en vaatziekten, functionele achteruitgang en overlijden. Technologie kan een belangrijk instrument zijn om deze risico’s te verminderen, maar alleen als we ouderen de vaardigheden bieden die ze nodig hebben om toegang te krijgen tot onze digitale wereld.
Kloof dichten
Maar we kunnen deze kloof dichten. Als ouderen de mogelijkheid en ondersteuning krijgen om online tools te kunnen gebruiken, kan isolement worden voorkomen. Ondersteuning door technologiebedrijven kan vele vormen aannemen. Naast het uitbreiden van donatieprogramma’s voor apparaten, moeten technologiebedrijven ook apparaten, speciaal voor oudere volwassenen gaan ontwerpen.
Veel ouderen geven ook blijk van een gebrek aan interesse in technologie. Voor sommigen weerspiegelt dit een echt gebrek aan de wens om digitale hulpmiddelen te gebruiken. Maar voor anderen weerspiegelt het een onderliggende angst voor technologie en gebrek aan vaardigheden. Juiste training kan helpen om die angsten te onderdrukken en interesse te wekken.
Er moet vooral veel aandacht worden besteed aan online veiligheidstrainingen. Oudere volwassenen lopen meer kans om het slachtoffer te worden van online zwendelpraktijken, waardoor hun persoonlijke gegevens in gevaar worden gebracht. Maar met training op maat van digitale geletterdheid kunnen ze veilig leren surfen op het internet.
Het belang van digitalisering zal niet verdwijnen met de generatiewisselingen in de komende decennia. Technologie evolueert voortdurend en met elke nieuwe digitale innovatie komen er uitdagingen, waaraan zelfs jongere volwassenen zich moeten aanpassen.
Door meer te investeren in het aanbieden van toegankelijke apparaten, breedband en digitale training, heeft technologie de potentie om een krachtig hulpmiddel te worden voor het verminderen van eenzaamheid bij oudere volwassenen. Daardoor worden ze in staat gesteld om online verbinding te maken, te creëren en bij te dragen. (Oorspronkelijk bericht: TechCrunch)
Vertalen
Als oudere zult u regelmatig geconfronteerd worden met handleidingen, die niet in het Nederlands beschikbaar zijn. Of, als ze dat wel zijn, zodanig slecht zijn vertaald dat er geen touw aan vast is te knopen. Wij kunnen dit soort problemen eenvoudig voor u oplossen, door een handleiding of een deel daarvan voor u te vertalen. Het gebruik van het apparaat of online tools wordt daarmee direct een stuk makkelijker. Aabévé Vertaalbureau vertaalt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor particulieren.
Contact
Uiteraard zijn er kosten verbonden aan een vertaling. U zult echter snel merken, dat deze kosten niet opwegen tegen het gevoel van frustratie dat u kunt hebben, als u iets niet kunt gebruiken omdat u het niet begrijpt. Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. U kunt ons bellen via 0900-333 03 03. En uiteraard mag er ook gebeld worden door een familielid of kennis, die dit bericht leest en iemand wil helpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten