Bosch gaat brandstofcellen voor waterstof produceren
Bosch, o.a. leverancier van onderdelen voor auto’s, gaat samenwerken met het Zweedse bedrijf PowerCell om brandstofcellen te produceren voor vrachtwagens en personenauto’s. Momenteel is er geen enorme markt voor waterstof-brandstofcellen, maar een aantal automobielfabrikanten gelooft erin. Het plan is om waterstof om te zetten in elektrische energie door brandstofcelstacks. Dit kan een belangrijke rol gaan spelen in het transport van de toekomst. Zeker als we CO2-uitstoot, in het licht van de klimaatverandering, willen terugdringen.
PowerCell, een in Zweden gevestigd bedrijf bouwt al tien jaar waterstof-brandstofcellen. Samen zullen de bedrijven een polymeer-elektrolytmembraan (PEM) brandstofcel ontwikkelen voor massaproductie vanaf 2022. Momenteel produceert PowerCell handmatig zijn brandstofcellen en men hoopt over te gaan naar semi-automatische productie, als gevolg van de samenwerking met Bosch.
Zweeds vertalen
Wilt u ook activiteiten ontplooien in Zweden of ziet u ook wel iets in de waterstoftechniek? Voor alle vertalingen vanuit of naar het Zweeds zijn wij u graag van dienst. U kunt bij ons terecht voor vrijwel alle vakgebieden (waaronder de auto-industrie).
Als u Zweden wilt veroveren voor uw producten of diensten, hou er dan rekening mee, dat Zweedse bedrijven van alles over u willen weten, maar (zeker in het begin) vrij weinig zullen loslaten over zichzelf. Een open opstelling en een goede voorbereiding is daarbij van groot belang. De Zweden zullen direct tutoyeren, want de “u-vorm” gebruikt men in Zweden alleen voor de koning.
Zweden zullen conflicten zoveel mogelijk uit de weg gaan en kritiek alleen via een omweg laten weten. Net als wij Nederlanders spreken de meeste Zweden uitstekend Engels. Zorg ervoor dat u het nodige weet over Zweden en de Zweedse cultuur. Dat wordt erg op prijs gesteld. Neemt u deel aan een bespreking, onderbreek de spreker dan niet, want dat wordt als zeer onbeleefd beschouwd.
Bosch en Powercell
“Het gezamenlijke ontwikkelingswerk van Bosch en Powercell zal de vorm aannemen van regelmatig overleg tussen deskundigen,” zegt Bosch-woordvoerder Tim Wieland. Hij voegt eraan toe dat de twee bedrijven geen plannen hebben voor een joint venture of een gedeelde fabriek. Wanneer de ontwikkeling is voltooid in 2022, zal Bosch het product op de markt brengen voor fabrikanten van vrachtwagens en personenwagens. Powercell zal het product op de markt brengen voor andere industrieën.
“In het brandstofceldomein heeft Bosch al een sterke hand en de alliantie met PowerCell maakt het nog sterker,” zei Stefan Hartung, een lid van de raad van bestuur van Bosch in een verklaring. “Het commercialiseren van technologie is een van onze sterke punten.”
Bosch
Robert Bosch GmbH is een groot bedrijf met meer dan 450 dochterondernemingen en lokale bedrijven, die een breed scala aan producten en diensten leveren aan voertuigfabrikanten, van onderdelen tot software. Een filiaal van het bedrijf schreef zelfs een deel van de code waarmee Volkswagen- en Audi-dieselvoertuigen hun emissietests hebben bespioneerd.
Dit betekent dat het bedrijf betrokken is geweest bij van alles, inclusief brandstofcellen voor voertuigen. De meest opvallende bijdrage van Bosch aan de inzet van brandstofcellen is wellicht de samenwerking met Nikola Motor Company, de experimentele waterstofwagen. Bosch heeft een team van ingenieurs op het hoofdkantoor van Nikola in Arizona om de vrachtwagens van het bedrijf op de productielijn te krijgen.
Er is een verschil van inzicht tussen voorstanders van alternatieve brandstoffen. Sommigen vragen zich af of de toekomst van waterstof-brandstofcellen niet moet worden geschrapt ten gunste van batterij-elektrische voertuigen. Toch is Bosch ervan overtuigd dat waterstofceltechnologie een echte toekomst heeft in de auto-industrie. “Op de lange termijn is de mobiele brandstofcelactiviteit mogelijk miljarden euro’s waard voor Bosch”, aldus een persbericht van het bedrijf. Het bedrijf schat dat “tegen 2030 maar liefst 20 procent van alle elektrische voertuigen over de hele wereld wordt aangedreven door brandstofcellen.”
Europa
Of de vruchten van een Bosch-PowerCell-alliantie ook in de VS kunnen worden gerealiseerd, is nog niet duidelijk. Maar Bosch ziet duidelijk een markt in Europa voor zijn technologie. “De EU-vlootvereisten voor vrachtwagens vergen een vermindering van de CO2-uitstoot met gemiddeld 15 procent in 2025 en 30 procent in 2030,” schrijft Bosch in een persbericht. “Bosch is van mening dat dit doel alleen kan worden bereikt door meer en meer van de aandrijflijn te vervangen door nieuwe technologie.” De brandstofcel kan hier een belangrijke rol in spelen. ”
Bosch zegt dat tweederde van de kosten van een brandstofcelsysteem in de brandstofcelstack ligt. Dus het bereiken van schaalvoordelen door productieontwikkeling is de sleutel tot het verlagen van de kosten van vrachtwagens met waterstofbrandstofcellen en andere voertuigen. En als de brandstofcel in massa kan worden geproduceerd, dan is het enige dat overblijft, uitzoeken hoe goedkope, hernieuwbare waterstof langs elke weg gemakkelijk verkrijgbaar is.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten