maandag 6 mei 2019

Duitse steden denken aan tol voor binnenstad

Duitse steden denken aan tol voor binnenstad

In Duitsland is de discussie op gang gekomen over het betalen van tol voor het rijden met de auto in de binnensteden. Het zou volgens de voorstanders een eenvoudige manier zijn om het verkeer in de overvolle stadscentra te verminderen. De maatregel is echter zeer controversieel en valt bij de meerderheid van de Duitsers niet in goede aarde. Aanzienlijk meer dan de helft van de burgers is niet bereid om voor het rijden in een binnenstad te betalen, blijkt uit onderzoek van Der Spiegel.
Onlangs heeft de Berlijnse Transport Senator Regine Günther de discussie over een stadstol voor Berlijn nieuw leven ingeblazen. “Vroeg of laat” zou men zo’n heffing in de hoofdstad moeten bespreken, zei Günther. “Met het schaarse hulpbronnenareaal in de stad, zal het aanzienlijk duurder moeten worden om de openbare ruimte met auto’s te gebruiken.”
De Duitse Vereniging van Steden is van mening, dat de steden zelf moeten bepalen welke instrumenten nuttig zijn voor het verminderen van het stadsverkeer. Het zou bijvoorbeeld denkbaar zijn om een ​​stadstol of lokale verkeersheffingen te testen in individuele steden die dat wensen.

Alleen voor megasteden

De stad en de gemeenschapsfederatie zien dat echter anders. Een stadstol zou “in het beste geval voor megasteden” zijn, zoals die er in Duitsland niet zijn. Een duidelijke meerderheid van de Duitsers verwerpt de heffing dan ook. Slechts 35 procent van de Duitsers ziet een vergoeding in het stadscentrum als “duidelijk positief” of “redelijk positief”. De mening over de tol in de stad hangt sterk af van de woonplaats van de ondervraagden.
In dichtbevolkte gebieden met meer dan 5.000 inwoners per vierkante kilometer, dat wil zeggen de binnensteden zelf, bedraagt ​​de goedkeuring van de tol zo’n 53 procent. Politieke meerderheden in de getroffen gebieden zijn daarom denkbaar voor de invoering van deze vergoeding.
In gebieden met minder dan 150 inwoners per vierkante kilometer, dat wil zeggen in dorpen en op het platteland, zien mensen het onderwerp heel anders. Daar is ruim 63 procent tegen de invoering van een stadstol. Het is het deel van de bevolking, dat vaak met de auto komt om te werken of om in de stad te winkelen.

Automobilisten

In het minst is de overeenstemming consequent onder automobilisten. In deze groep staat slechts 27 procent open voor een tol, verrassend genoeg zien ​​jongeren het helemaal niet zitten. Mensen in de leeftijd tussen 18 en 39, net als ouderen (50 tot meer dan 65), zijn in de meerderheid tegen de stadstol. Er wordt vaak gezegd dat met name jonge mensen niet langer geïnteresseerd zijn in auto’s, maar alleen in beschikbare mobiliteit.
De hoogste goedkeuring wordt verkregen van mensen in de leeftijd tussen 40 en 49 jaar (iets minder dan 42 procent). Terwijl de invoering van een vergoeding voor stadscentra in Duitsland momenteel open ligt, is dit al lang een realiteit in andere steden.
De Aziatische stadstaat Singapore begon in 1975. In Europa, pionierde de Noorse kustplaats Bergen in 1985. Oslo en Trondheim volgden in de jaren negentig. De Britse hoofdstad Londen heeft in 2003 een tolzone geïntroduceerd, waarvan de tarieven ook gebaseerd zijn op de emissienorm waaraan een auto voldoet. (Oorspronkelijk bericht: Der Spiegel)

Duits vertalen

Is uw bedrijf actief op Duitse markt, dan zult u ongetwijfeld met grote regelmaat in een min of meer groter Duits stadscentrum te vinden zijn. Dit geldt ook voor werknemers van uw bedrijf, die wellicht goederen moeten afleveren of diensten moeten verrichten.
Net zoals Nederlandse bedrijven fel gekant zijn tegen Duitse autobaantol, zal dit ook gelden voor stadstol. Echter, of dit nu snel gebeurt of nog wat langer zal duren, op de één of andere manier zullen de Duitsers tol gaan heffen en dat gaat Nederlandse bedrijven geld kosten.
Maar als u voor uw bedrijf op zoek bent naar een vertaalbureau om uw documenten naar of vanuit het Duitste vertalen, dan zit u goed bij Aabévé Vertaalbureau. Onze tarieven zijn en blijven laag en zijn niet onderhevig aan tolheffing.

Prijsopgave

Wilt u de proef op de som nemen? Vraag dan een vrijblijvende offerte bij ons aan. U kunt daarvoor gebruik maken van het aanvraagformulier of de talencombinatie en het woordenaantal aan ons mailen. Weet u het aantal woorden niet, dan kunt u ons ook de documenten mailen en tellen wij de woorden voor u. Uw documenten worden door ons altijd strikt vertrouwelijk behandeld. Binnen maximaal 30 minuten ontvangt u van ons een reactie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten