Groot-Brittannië wil regulering online content
De Britse regering heeft een 102 pagina’s tellende beleidsnota vrijgegeven, waarin ze uiteenzet hoe internetregulering zou moeten werken. Enigszins onhandig wordt dit omschreven als “online schade verminderen”. Het is enorm veelomvattend en ambitieus en omvat elk bedrijf dat mensen toestaat “door gebruikers gegenereerde inhoud te delen of te ontdekken of online met elkaar te interacteren”.
Het zou niet alleen grote sociale netwerken omvatten, maar ook community-forums, beoordelingssites, dating-apps en nog veel meer. De schade is even uitgebreid, van terroristisch materiaal en kindermishandeling tot meer subjectieve dingen, zoals trollen en desinformatie. Sommigen vrezen dat dit de deur opent naar censuur op het internet. Een goed voorbeeld van nepnieuws zijn de steeds vaker opduikende gezondheidsartikelen. Ze staan vol met claims over oplossing van gezondheidsproblemen, die totaal niet onderbouwd of onderzocht zijn.
Beperkingen
De Britse overheid wil nepnieuws voorkomen, wil omslachtige regels opleggen aan kleine bedrijven en wil snuffelen in privégesprekken. Ook wil men een grootschalige monitoring van online verkeer opzetten. Maar het document is erg vaag over hoe men deze doelstellingen van proportionele regulering en specifiek toezicht wil bereiken, zonder inbreuk te maken op vrijheden.
Het modereren van inhoud op het internet is tot nu toe niet op te lossen. Dit werd in maart maar weer eens duidelijk door het Christchurch-bloedbad in Nieuw-Zeeland. Een video van de schietpartij en een manifest van de vermeende dader verspreidde zich snel op enkele van ’s werelds best uitgeruste sociale mediaplatforms , ondanks pogingen om hun verspreiding te voorkomen.
Verantwoordelijk
In het geval van zowel auteursrechtelijk als terroristisch of misbruik gerelateerd materiaal zijn technische platforms wettelijk verantwoordelijk voor het snel verwijderen van inhoud, die ze vinden of waarvan ze op de hoogte zijn. Maar alleen het verwijderen van aanstootgevende inhoud negeert de vraag hoe het daar is gekomen.
De aanpak van Groot-Brittannië is bedrijven te verplichten hun diensten zodanig te ontwikkelen dat het moeilijker wordt om slechte inhoud te verspreiden. De Britten hopen, dat deze aanpak ook door andere landen wordt overgenomen, Het grote idee is om een wettelijke “zorgplicht” op te leggen. Bedrijven moeten “redelijke stappen ondernemen om hun gebruikers te beschermen en illegale en schadelijke activiteiten op hun diensten aan te pakken”.
Nieuwe toezichthouder
De regering zal een nieuwe toezichthouder of nieuwe verantwoordelijkheden instellen voor een bestaande toezichthouder, zoals Ofcom, die toeziet op uitzendmedia en telecom, of het Information Commissioner’s Office, de waakhond voor gegevensbescherming.
Het mandaat van de regulator zal breed zijn. Publicatie van richtlijnen voor bedrijven, toezicht op klachten, het aanmoedigen van samenwerking tussen bedrijven en het afgeven van boetes. Ook andere zwaardere straffen, waaronder het blokkeren van websites in Groot-Brittannië of het verantwoordelijk houden van senior managers behoren daartoe.
Het handhaven van de nationale veiligheid en het beschermen van de kwetsbaren moet worden afgewogen tegen individuele vrijheden. Het opleggen van substantiële eisen aan grote technologiebedrijven mag innovatie niet tegenhouden.
Ook moet worden voorkomen dat kleinere bedrijven hierdoor schade ondervinden. En de nieuwe wet mag niet in strijd zijn met de bestaande Britse en Europese regels, die online platforms beschermen tegen aansprakelijkheid voor inhoud die ze eenvoudig hosten.
Zorgplicht
De plannen van de overheid lijken te suggereren dat, zolang bedrijven hun zorgplicht naleven door producten te ontwerpen op een manier die de verspreiding van verboden materiaal ontmoedigt, ze beschermd zullen blijven.
Technologiebedrijven zeggen dat ze met ministeries zullen samenwerken om de regelgeving te verfijnen. Ze zijn al begonnen om strakkere regels aan te houden. Vorige maand riep Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, op tot meer internetregulering in een artikel in de Washington Post.
Conceptwetgeving verschijnt ten vroegste in de herfst en het is onwaarschijnlijk dat deze binnen een paar jaar ook inderdaad wet wordt. Een verandering van premier, een algemene verkiezing of een aanhoudende parlementaire patstelling rond de Brexit zou het proces kunnen versnellen of vertragen.
Zoals de beleidsnota het noemt, zal de regering “wetgeving naar voren brengen wanneer de parlementaire situatie dit toelaat”. Ondertussen blijft de schade zich vermenigvuldigen. (Oorspronkelijk bericht: The Economist)
Website vertaling
Wilt u uw website laten vertalen naar bijvoorbeeld Duits, Engels of Frans, dan helpen wij u graag. Ook voor diverse andere talen kunt u uiteraard bij ons terecht. In de tegenwoordige tijd is een bedrijf zonder website nauwelijks meer denkbaar.
Alles verloopt online en zelfs voor de kleinste bedrijven kan de afwezigheid op internet zeer nadelig zijn. Al was het alleen maar om tevoorschijn te komen op Google als mensen naar een product of dienst in de regio op zoek zijn.
Vrijblijvende offerte
Wilt u een vrijblijvende offerte ontvangen voor de vertaling van uw website? Mail ons dan de teksten, die erop staan en u ontvangt binnen 30 minuten een reactie van ons.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten