vrijdag 5 februari 2016

Hoe schrijf je dat? Test uw taalkennis.

Taalfouten quiz februari 2016

Hoe is het gesteld met uw kennis van de Nederlandse taal? Uit diverse onderzoeken blijkt, dat de kennis met name bij de jeugd vrij dramatisch is en er heel veel taalfouten worden gemaakt. Het wordt dan ook hoog tijd wordt, dat hier op de scholen meer aandacht aan wordt besteed.

Maandelijkse test

Maandelijks presenteren we u een quiz met 10 meerkeuzevragen, waarin u kunt testen hoe het is gesteld met uw kennis van het Nederlands. De vragen voor de maand februari treft u onderstaand aan. De antwoorden kunt u bekijken, als u onderaan deze pagina op de link klikt.

Goed of fout:

1A Je bent groter dan ik had verwacht
1B Je bent groter als ik had verwacht
1C Je bent grooter dan ik had verwacht
2A Onmiddelijk na de blikseminslag viel de elektriciteit uit
2B Onmiddellijk na de blikseminslag viel de electriciteit uit
2C Onmiddellijk na de blikseminslag viel de elektriciteit uit
3A Kunstof kozijnen hoeven niet geschilderd te worden
3B Kunstof kozijnen hoeven niet geschildert te worden
3C Kunststof kozijnen hoeven niet geschilderd te worden
4A Het is nog enigszins onduidelijk of de deadline wordt gehaald
4B Het is nog enigzins onduidelijk of de deadline wordt gehaald
4C Het is nog enigszins onduidelijk of de deadline word gehaald
5A De automobilist raakte zwaar gewond bij het ongeval
5B De automobilist raakte zwaargewond bij het ongeval
5C De automobielist raakte zwaar gewond bij het ongeval
6A Een aantal produkten zijn niet meer verkrijgbaar
6B Een aantal produkten is niet meer verkrijgbaar
6C Een aantal producten is niet meer verkrijgbaar
7a Hoe vindt je mijn trukendoos
7B Hoe vind je mijn trukendoos
7C Hoe vind je mijn truckendoos
8A Na de surceance van betaling volgt het faillissement
8B Na de surceance van betaling volgt het failissement
8C Na de surcéance van betaling volgt het faillissement
9A Vantevoren had ik voor een verrassing gezorgd
9B Van tevoren had ik voor een verrassing gezorgd
9C Van tevoren had ik voor een verassing gezorgd
10A De professor gaf een leuk intervieuw over de kangoeroe
10B De professor gaf een leuk interview over de kangeroe
10C De professor gaf een leuk interview over de kangoeroe
De juiste antwoorden kunt u hier vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten